Latar belakang
•
Diasaskan
oleh Tracy Terell, 1977
•
Tokoh-tokoh
natural yang lain ialah Gouin, Montaigne
dan L. Sauveur
•
Terell
dan Stephen Krashen telah menerbitkan buku The Natural Approach 1978.
- Kaedah semula jadi dianggap sebagai kaedah tradisi dalam pengajaran bahasa.
Ciri-ciri:
•
Berasaskan
kepada teori pembelajaran bahasa yang menganggap bahawa bahasa lebih mudah
dikuasai secara semula jadi
•
Komunikasi
sebagai fungsi utama berbahasa dan pengajaran bahasa lebih berpusatkan keupayaan pengajaran komunikatif
•
Menekankan
makna dan perbendaharaan kata dalam
pengajaran kerana bahasa dilihat sebagai
alat untuk menghubungkan makna dan mesej
•
Penguasaan
bahasa berlaku apabila pendengar memahami mesej dalam bahasa sasaran yang
dipelajari
Prinsip:
•
Arahan
sama dengan tahap penguasan bahasa
•
Mengajar
perkataan dan ayat harian
•
Kemahiran
komunikasi diajar berperingkat-peringkat
•
Tatabahasa
diajar dengan pendekatan induktif
•
Pelajaran
baru diperkenalkan secara lisan
•
Objek
dan gambar diguna untuk kosa kata maujud dan penyataan idea untuk kosa kata
abstrak
•
Teks
turut digunakan untuk kemahiran
mendengar dan bertutur
•
Sebutan
dan tatabahasa yang betul turut ditekankan.
Kaedah Natural (Semula Jadi) dalam
Pengajaran Bahasa
•
Pengajaran
dimulakan dengan soalan-soalan yang berhubung dengan objek dan gambar
•
Perkataan-perkataan
baharu diterangkan dengan
menggunakan perkataan-perkataan yang
telah diketahui oleh murid
•
Tidak
menggunakan bahasa ibunda (dalam pembelajaran bahasa kedua)
dan tidak menggunakan kaedah terjemahan
•
Cara
pembelajaran menyamai pembelajaran
bahasa pertama
•
P
&P dilaksanakan secara tersusun dan
berperingkat bermula dengan kemahiran
lisan, kemudian bertutur dan seterusnya membaca dan menulis.
dipetik daripada blog ini .
Tiada ulasan:
Catat Ulasan