Sabtu, 27 April 2013

KAEDAH PENGAJARAN BAHASA MELAYU - Kaedah Natural

Kaedah Natural

Latar belakang
       Diasaskan oleh Tracy Terell, 1977
       Tokoh-tokoh natural yang lain  ialah Gouin, Montaigne dan   L. Sauveur
       Terell dan Stephen Krashen telah menerbitkan buku The Natural Approach 1978.
  • Kaedah semula jadi dianggap  sebagai  kaedah tradisi dalam pengajaran bahasa.
Ciri-ciri:
          Berasaskan kepada teori pembelajaran bahasa yang menganggap bahawa bahasa lebih mudah dikuasai secara semula jadi
          Komunikasi sebagai  fungsi utama  berbahasa dan pengajaran bahasa  lebih berpusatkan   keupayaan pengajaran  komunikatif
          Menekankan makna dan perbendaharaan kata  dalam pengajaran kerana  bahasa dilihat sebagai alat untuk menghubungkan  makna dan mesej
          Penguasaan bahasa berlaku apabila  pendengar  memahami mesej dalam bahasa sasaran yang dipelajari
Prinsip:
       Arahan sama dengan tahap penguasan bahasa
       Mengajar perkataan dan ayat  harian
       Kemahiran komunikasi diajar berperingkat-peringkat
       Tatabahasa diajar dengan pendekatan induktif
       Pelajaran baru diperkenalkan secara lisan
       Objek dan gambar diguna untuk kosa kata maujud dan penyataan idea untuk kosa kata abstrak
       Teks turut digunakan untuk kemahiran  mendengar dan bertutur
       Sebutan dan tatabahasa yang betul turut ditekankan.
Kaedah Natural (Semula Jadi) dalam Pengajaran Bahasa
       Pengajaran dimulakan  dengan soalan-soalan  yang berhubung dengan objek dan gambar
       Perkataan-perkataan baharu  diterangkan dengan menggunakan  perkataan-perkataan yang telah  diketahui  oleh murid
       Tidak menggunakan  bahasa  ibunda (dalam pembelajaran bahasa kedua) dan  tidak menggunakan  kaedah terjemahan
       Cara pembelajaran menyamai  pembelajaran bahasa pertama
       P &P  dilaksanakan secara tersusun dan berperingkat bermula dengan  kemahiran lisan,  kemudian bertutur dan seterusnya  membaca dan menulis.
dipetik daripada blog ini .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan